האתגר הגדול של העסק המתחיל הוא להביא לקוחות. זה מה שיעשה את ההבדל בין לא-עסק לעסק. מניסיון, תהליך הבאת הלקוחות עובד כמו גלגל תנופה: מתחילים לאט, ואם מתמידים – הוא תופס תאוצה.
הבעיה היא שהרבה פעמים עצמאים שרק התחילו פשוט לא יודעים איך להתקדם. מה לעשות קודם ומה אחר כך, איפה להשקיע זמן וכסף, כמה כסף להשקיע, ובעיקר – איך לעשות את הצעדים הנכונים.
"פרסמתי חצי שנה, עלה לי לא מעט, ראיתי שאף אחד לא הגיע – אז זהו, אני לא מפרסם יותר". אבל, האם פרסמת נכון? ובכלל, מי אמר שכדאי לך לפרסם? אולי כדאי לך לעשות משהו אחר?
אז היום בחרתי להביא לכם 6 טיפים, צעדים ראשונים, שכדאי לכל בעל עסק לעשות אותם. אמנם הם לא יפתרו את כל הבעיה שהזכרתי, אבל הם בהחלט יתנו כיווני התקדמות משמעותיים.
אז הנה הטיפים – לשימושכם!
1. לימדו שפה חדשה – שפת התועלות!
כשאני שואל בעלי עסקים: מה העסק שלכם? הם עונים לי: אני עושה. אני מוכר, אני מייצר, אני מטפל. כל אחד לפי מה שהוא עושה.
לא משנה מה אתם עושים, זו לא תשובה טובה. כשאתם רוצים לומר מה אתם עושים – ספרו לי מה הלקוח שלכם מקבל, לא מה אתם נותנים!
למשל: יש לי חנות בגדים, שמיועדת למי שמחפש הלבשה איכותית במחיר סביר. אני עוזר לאנשים לפתור קשיים בהתנהלות האישית, באמצעות אימון / טיפול רגשי וכדו'. אני מייצר רהיטים מעץ מלא, שמיועדים למי שחשוב לו היופי והעמידות לאורך זמן. וכן הלאה.
במשפט אחד: מה הלקוח מקבל – במקום מה אני נותן. שימו את הלקוח במרכז.
2. הגדירו מי הלקוחות שלכם – לפי התועלות
אם אתם יודעים מה הלקוחות שלכם מקבלים, עיברו לשלב הבא: מי היה רוצה לקבל את זה? אלו הלקוחות הפוטנציאליים שלכם. אל תחששו לוותר על כל העולם. אתם לא רוצים שכל העולם יהיה לקוח. אתם רוצים את הלקוחות שמתאימים לכם. מי מתאים? מי שבאמת יכול ליהנות ממה שאתם מציעים. לזה קוראים מיקוד, והוא גם עוזר לכם להתקדם וגם מוזיל את עלויות השיווק מאד מאד.
במשפט אחד: הלקוח שלי הוא מי שיכול ליהנות מהשירות שלי. מי זה? איפה הוא מסתובב?
3. תשאלו את הלקוחות למה הם באו – הם יודעים!
אל תנסו לנחש מה הלקוחות מוצאים בכם. פשוט תשאלו אותם למה הם באו, את מי הם חיפשו עוד ומה גרם להם להגיע. ואם עוד אין לכם לקוחות – חפשו את הלקוחות שהייתם רוצים, שקנו בינתיים במקום אחר, ותשאלו אותם. זה ינחה אתכם אל המטרה.
במשפט אחד: אם לא תשאל – לא תדע!
4. כשאתם מוכרים – תקשיבו ללקוח!
מכירים את הנאומים הארוכים של אנשי המכירות שרק גורמים לכם לרצות שיגמרו כבר? אז אל תהיו כאלו. במקום לדבר – תקשיבו, במקום להרצות – תשאלו שאלות. הלקוח כבר יספר לכם למה הוא בא, ומה הוא מחפש, ואז תוכלו לתת לו מענה טוב בהרבה. "כלל אצבע": 70/30. 70% מהשיחה הקשיבו, 30% דברו.
במשפט אחד: גם במכירה, ובמיוחד במכירה, הלקוח הוא העיקר. הקשיבו לו.
5. אל תשקיעו הון עד שלא מכרתם לפחות קצת
אין סוף לחברות הסטארט אפ שהשקיעו מיליונים רק כדי לגלות שאף אחד לא באמת רוצה את המוצר. ואין סוף לבעלי העסקים הקטנים שהשקיעו מאה אלף – רק כדי לגלות שאין כאן בעצם בסיס לעסק.
שני דברים שצריך לפני שמשקיעים הון: מודל עסקי טוב, שאתם מבינים איך הוא הולך לעבוד ואיך אתם הולכים להרוויח, ולקוחות שקנו את המוצר. אפילו מעט לקוחות, כמה בודדים. רק שתראו שהעסק באמת עובד.
במשפט אחד: קודם מוכרים, אחר כך מוציאים הון – אם צריך.
6. הקדישו שעה בשבוע לשיווק
אל תנסו לכבוש את האוורסט ביומיים. השקיעו שעה בשבוע – אבל כל שבוע. הכינו לעצמכם סל צעדים שיווקיים, והתקדמו בעקביות. אם תשקיעו קצת יותר – יותר טוב. אבל שבוע שלם של עבודה לא יתן אפילו עשירית מהתוצאה של שעה בשבוע במשך שנה, למרות שמדובר באותו מספר שעות.
במשפט אחד: לכו בצעדים קטנים, והתמידו.
הטיפים האלו לקוחים ישירות מתוך סדנה בשם "זינוק בעליה", שכשמה כן היא – מטרתה להזניק קדימה בעלי עסקים שהשיווק הוא האתגר הגדול שלהם.
יש בה תכנון, ניהול זמן, תמחור, התגברות על מכשולים, מכירות – והרבה שיווק לעסקים מתחילים. שיווק שעובד, ושלא עולה כסף, או כמעט שלא עולה.
את הסדנה הזו קיימתי כבר 9 מחזורים, והתגובות עליה נהדרות. לא קיימתי אותה למעלה משנה, ואני לא מתכוון לקיים אותה שוב בתקופה הקרובה.
בעוד שבועיים יפתח מחזור מצומצם של הסדנה, 5 או 6 משתתפים בלבד, חצי-אישי, לגברים.
נותרו 3 מקומות. כל הקודם זוכה. ההרשמה תיסגר ביום חמישי הבא או כשהסדנה תתמלא, והסדנה תיפתח ביום חמישי שלאחריו.
אם אתה בעל עסק מתחיל [עד שנתיים], שחסרים לך לקוחות, ואתה רוצה להזניק את העסק שלך קדימה – זו הזדמנות פז.
שלח מייל חוזר, קבל את כל הפרטים – ותחליט. אין הרבה זמן, רק שבוע.
שיהיה בהצלחה!!
יהושע