בע"ה
לפני כשבוע השתתפתי בפגישה של בעלי עסקים, שעסקה בשיפור ההתנהלות האישית שלנו, ובהגדלת היעילות של העסק.
הגדלת היעילות של העסק פירושה בעיקר: יותר תוצאות בפחות עבודה. נשמע נהדר? זה באמת כך. אני יכול לומר לכם שבעסקים שבהם אני מתמקד בהגדלת היעילות באמצעות שינוי בהתנהלות האישית, התוצאות מדהימות, לא פחות.
מתוך אותה פגישה ריכזתי כמה מהעצות היותר טובות שעלו שם על השולחן, והנה הן לפניכם:
א. דיאטת מידע
כמה פעמים ביום אתם בודקים מייל? לא נעים אפילו לספור. כמה פעמים אתם מפסיקים באמצע מה שאתם עושים כדי לענות לטלפון, או לבדוק מה קורה בחדשות? מה יקרה אם תעשו זאת רק פעם ביום? טוב, לא ניסחף. אבל פעמיים שלש ביום בהחלט יספיקו. אני לא חושב שאפשר להבין כמה גדול ההספק שלנו משעתיים-שלש ללא הפרעה. הרבה פעמים זה יותר מיום שלם של עבודה עם הפרעות.
אז במידע, כמו באוכל: מי שלועס כל היום – רק משמין, ולא מקבל תועלת. הקציבו זמן קבוע לצריכת המידע, פעמיים שלש ביום, ובשאר הזמן -תעבדו.
ב. חוק פארטו
את החוק הזה נדמה שכולם מכירים, ובכל זאת – מדי פעם כדאי להיזכר בו ולבדוק מה אפשר לשפר לפיו. החוק הזה מוכר גם בתור חוק ה 20/80. 20% ממה שאתם עושים נותן 80% מהתוצאות. אגב, זה לא חייב להסתכם במאה. זה יכול להיום גם ש35% ממה שאתם עושים נותן 85% מהתוצאות, למשל. הרעיון הוא למצוא מה מהפעולות שאתם עושים מניב תוצאות טובות יותר מהפעולות האחרות, ואז להתמקד בעיקר בו. למשל: מי מהלקוחות שלכם רווחי יותר? מה ממה שאתם עושים יהיה הרבה יותר זול לתת למישהו אחר לעשות, ויאפשר לכם להביא עוד לקוחות או להתמקד במה שאתם טובים בו?
אגב, יש סיבה מדוע למרות שהחוק הזה ידוע, לא רבים משתמשים בו. הסיבה היא שהמסקנות שלו בדרך כלל כואבות. למשל, אם יש לכם לקוחות לא מספיק רווחיים, אבל מנגד כל העסק עדיין לא מרוויח מספיק – קשה מאד להחליט לוותר עליהם. כל ההבנה שזה יפנה לנו זמן להביא לקוחות טובים יותר לא תמיד מספיקה כדי שנעשה את הצעד הנכון. ובכלל, לומר לעצמנו להתנהג אחרת מאיך שאנחנו רגילים זו משימה קשה. אבל לא לוותר, זה כדאי מאד. רק תחשבו שתחליפו חצי מהלקוחות הפחות רווחיים בלקוחות רווחיים ב 20% יותר. מה זה יעשה למאזן שלכם?
ג. צעדים קטנים!
מה שמכשיל את רוב היוזמות בעסק שלנו הוא שהן לא גדולות מספיק, ובכל זאת גדולות מדי. נשמע תרתי דסתרי? לא ממש.
כשאנחנו רוצים לקדם את העסק, אנחנו חושבים על משהו משמעותי שיקרה בו. אבל אז אנחנו נתקעים – כל דבר משמעותי הוא "גדול עלינו". אין לנו יכולת לקדם אותו במסגרת הזמן, התקציב, הכוחות הנפשיים וכדומה. לכן אנחנו מתפשרים. אבל לא נרד למשהו קטן ממש, כי זה לא יהיה משמעותי. אז אנחנו בוחרים משהו בינוני, ומנסים לעשות אותו. כך אנחנו מפסידים משני הכיוונים: גם בחרנו משהו בינוני, שגם אם יקרה זה לא באמת ישנה את המצב, וגם אנחנו מנסים להתמודד עם משהו שהוא בכל זאת די גדול.
במקום זאת, הדבר הנכון הוא לבחור פרויקט גדול ומשמעותי, שבאמת ישנה את התמונה של העסק, אבל אז לפרק אותו לצעדים קטנטנים – שיחת טלפון, פגישה, שעת תכנון, חצי שעה ביום וכדומה – ולהתמיד בהם עד שהוא קורה. כך, במקום להפסיד משני הכיוונים, נרוויח משניהם: גם נקדם יוזמה גדולה בעסק שלנו, וגם לא נתמודד עם דברים גדולים, אלא עם דברים קטנים מאד בכל פעם.
האמת היא, שמשלשת הטיפים שיש כאן – הטיפ האחרון הוא החזק ביותר. למשל, הוא יכול מאד לעזור לכם ליישם גם את שני הטיפים הקודמים…
בקיצור, אם אתם רוצים להיות יעילים בעסק שלכם, שימו לב לאיזון הנכון בין צריכת מידע לפעולות בעסק; נסו להתמקד במה שבאמת רווחי עבורכם, ולוותר על השאר; והתקדמו למטרות גדולות – אבל בצעדים קטנים.
בהצלחה רבה!