שתי תשובות.

 

היום ראש חודש אלול, חודש התשובה.

בעל התניא מסביר באיגרת התשובה

שיש שני סוגים של תשובה –

עילאה ותתאה, עליונה ותחתונה.

המילה תשובה, מסביר בעל התניא בעקבות האר"י הקדוש,

מורכבת מהצירוף תשוב-ה'. ה-ה' צריכה לשוב.

על איזו ה' מדובר? ה-ה' של שם הוי"ה, שמו של ה'.

ולאן היא שבה? היא הופרדה משאר האותיות של השם,

וחוזרת להיות איתן בקשר.

בפנימיות, כל אות בשם ה'

מייצגת גם חלק מההתגלות של ה' בעולם

וכיוון שאנחנו נבראנו בצלם אלוקים,

היא מייצגת גם חלק בנפש שלנו.

אפשר להסביר זאת בדרכים רבות,

מה שמתאים לנו כאן זו ההקבלה לפיה:

האות י' מייצגת את עצם הנפש, את השליחות שבשבילה באנו לעולם.

האות ה' מייצגת את תפיסת העולם שלנו – איך שהראש שלנו עובד.

האות ו' מייצגת את הלב שלנו, את המידות – הרגשות שלנו, האופי.

והאות ה' השניה, התחתונה – מייצגת את הדיבורים והמעשים שלנו.

לפי זה, להחזיר את האות ה' התחתונה

ולחבר אותה עם האות ו' שלפניה

זה כמו להגיד לילד –

זה לא מתאים לך להתנהג ככה.

או בניסוח חיובי,

זה להתאים את ההתנהגות שלנו

לאיך שאנחנו מרגישים שצריך להיות.

לשנות את המעשים.

זו התשובה הרגילה, זו שכולנו מכירים.

ומה זה להחזיר את הה' העליונה?

זה להתאים את תפיסת העולם שלנו – לשליחות שלנו, ליעד שלנו.

לפעמים אנחנו מרגישים שנועדנו לעשות משהו משמעותי

או משהו אחר ממה שאנחנו מצליחים לעשות בפועל.

אבל תפיסות העולם שלנו מונעת זאת מאיתנו.

המחשבות שלנו, צורת החשיבה – מגבילה אותנו.

אנחנו לא מספיק מאמינים

בקשר שלנו עם ה' או ביכולת לצמוח

כדי שנוכל ללכת על זה ולהשתנות באמת.

תשובה עילאה היא שינוי בתפיסת העולם,

כך שתאפשר לנו לצמוח לקשר אחר עם ה'

ולעשיה אחרת במציאות

ומה זה קשור לעסק?

בחודש אלול "המלך בשדה".

מה זה שדה? בעולם העתיק, החקלאי –

זה מקור הפרנסה העיקרי.

בלשון ימינו זה כמו להגיד שהמלך בעסק.

ה' בא אלינו לשדה

ורוצה לראות איך אנחנו קשורים אליו גם כאן.

האם אנחנו מרגישים את הבטחון לפעול בעסק –

מתוך החיבור לה'?

האם אנחנו מרגישים את האמונה

שההתנהלות הגשמית שלנו

מעניינת את ה' וחשובה לו,

וגם נעשית כמו שהוא היה רוצה?

זה האתגר של אלול.

גם הצמיחה העסקית שאנחנו מחפשים –

צריכה להיות קשורה לתחושה הזו

שה' שורה בתוך העסק שלנו,

ומחפש שנמלא את השליחות שלנו בעולם

בצורה הכי טובה.

חודש טוב!!

דילוג לתוכן