לקראת שנת הכספים הבאה, זה הזמן לחשוב על היעדים החדשים ועל הצמיחה של העסק. גדילה של עסק היא דבר מבורך ורצוי, אבל היא גם סיכון לא קטן. הרבה פעמים עסק קטן ומצליח גדל בצורה לא מבוקרת, והופך לעסק גדול וכושל.
כדי להגדיל את הסיכוי שלכם לגדול בצורה נכונה, חשוב לתכנן נכון את הצמיחה, ובעיקר – לקבל החלטות נכונות, לאן כדאי לצמוח. לכל עסק יש את השאלות שנכון לו לשאול בדרך הזו, אבל יש שלשה סוגים של שאלות שכל עסק צריך לשאול את עצמו.
סוג אחד של שאלות הוא למשל מה הייחוד של העסק שלי? האם הצעד שאני רוצה לעשות מתאים לייחוד הזה, או שלא? למשל: עסק שמוכר בזול לקהל דתי. האם מתאים לו ללכת למכור לקהל אחר? יש לו יתרון שם? מי המתחרים? מה עתיד השוק שלי – שוק בצמיחה או שוק בשינויים מתמידים?
סוג שני של שאלות עוסק בזיהוי וניהול הסיכונים שלי, בעסק הנוכחי ולאחר הצמיחה. מהן מגבלות השוק שלי? מה מצב התזרים שלי לפני הצמיחה ואחריה? האם יש לי אשראי מספיק כדי לממן גדילה? האם יש סיכונים של שינויים ברגולציה, למשל בתקנים הנדרשים או באיכות הסביבה? למשל, תחום ייעוץ המשכנתאות עבר מהפכה רגולטורית בשנים האחרונות. מה המצב בשוק שלך?
סוג שלישי הוא מצב הדוחות הכספיים. אם אתה לא יודע מה מצב הדוחות הכספיים שלך – אתה בצרות כבר עכשיו, ובוודאי שלא כדאי לך לגדול. איך נראים הדוחות, שנתיים אחורה? מה אחוזי הרווח מהעסק היום, ולאחר הצמיחה? מה מצב המאזן של העסק, ושל בעל העסק? ומה אורך הנשימה שיש לך עד שהצעד שלך יתברר כמוצלח, או אולי כטעות?
מענה מוקדם על כל השאלות האלו יחסוך הרבה מאד כסף, עגמת נפש, ואפילו ח"ו פשיטת רגל. ולסיום, עצה טובה: כשרוצים לעשות צעד משמעותי בעסק – זה הזמן לגשת ולהתייעץ גם עם מישהו מבחוץ. בדרך כלל לא תצטערו על זה. בהצלחה!!
מוזמנים ליצור קשר : [email protected] 052-8903995 יהושע הס
[המאמר התפרסם בידיעון השנתי של משרד רו"ח פויכטונגר ]