העתיד כבר כאן

הפעם זה בשביל כולם. לא רק בעלי עסקים

המייל הזה הוא לא רק לאנשי עסקים. הפעם המייל הוא לכולם. ולפחות, לכל מי שנמצא בעולם העבודה – מעסיקים ומועסקים, בעסקים ובארגונים, במגזר הפרטי והציבורי. כי השינויים שקורים בעולם שלנו נוגעים לכל אחד.

עולם האפשרויות הבלתי מוגבלות

לפני מאה שנה היו קוראים לאמריקה ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. אנשים שהגיעו עניים – הפכו לעשירים כקורח בזמן קצר. אדם פשוט יכל להגיע להיות במשרה בכירה בשירות הציבורי. שונה מאד מ"העולם הישן" של אירופה השמרנית.

בדור שלנו, נראה שהאפשרויות הפתוחות התרחבו מאד. לא רק שהן היום בכל העולם ולא רק באמריקה,

ושכל העולם הפך להיות הרבה הרבה יותר קרוב, אלא שהאפשרויות עצמן מתרחבות ללא הפסקה.

מעולם לא היה קל יותר להקים עסק. מעולם לא היה קל יותר לייבא, לייצא, לייצר, לתת שירותים מגוונים.

גם היכולת ללמוד מקצוע הולכת ומתרחבת, ויותר ויותר אנשים מחזיקים היום ביותר מתעסוקה אחת ומשלבים, למשל, עבודה שכירה עם עצמאית, או כמה עסקים ביחד. וכמובן, שגם בזירה הציבורית הדברים נכונים – אפשר להגיע רחוק מאי פעם בקלות רבה מאי פעם.

אבל, למטבע הזו יש שני צדדים.

והצד השני של אותה מטבע הוא שכשהמגבלות נעלמות לגביך – הן נעלמות גם לגבי אנשים אחרים. ואז, יתרונות מוצקים שהתרגלנו לסמוך עליהם בעבר הופכים פתאום להיות מאד מאד אווריריים והרבה פחות יציבים.

בואו נראה כמה דוגמאות לזה:

 כמה שנים נשאר עובד באותו מקום עבודה?

לפני למעלה מעשור עבדתי כמנהל משאבי אנוש בחברה ממשלתית גדולה,שהעסיקה אז 600 עובדים. אחד הנתונים המדהימים שראיתי אז היה ממוצע הוותק [שלא היה חריג ביחס לחברות ממשלתיות דומות] שעמד על 20 שנה! – שימו לב, זה היה הוותק הממוצע. היו רבים וותיקים עוד יותר, וכמובן גם עובדים חדשים. בשוק הפרטי לא נמצא היום כאלו נתונים בשום מקום.

היום מדברים על נורמה של החלפת עבודה כל שנתייםוכבר עולה גם הטענה שהישארות בארגון אחד לא רק שלא מבטיחה יציבות, אלא אפילו מהווה סכנה לקריירה. ואכן, בעלי עסקים היום נערכים לתחלופה גבוהה יותר של עובדים.

 ואלו לא רק העובדים שמשתנים. גם החברות עצמן.

כמה שנים קיימת חברה מצליחה?

בארה"ב מתפרסם מדד Sַ&P 500 המודד את ביצועי 500 החברות המובילות אחת ביחס לשניה. אבל – כמה זמן החברות האלו בכלל יישארו במדד הזה עד שייעלמו? לפני מאה שנה, כשהמדד הזה נוצר, עוד היו בו רק 90 חברות, והוותק הממוצע שלהן היה 65 שנה. בתחילת שנות האלפיים הוותק הממוצע היה רק 10 שנים! והמספר הזה הולך ויורד.

הווה אומר, גם בעל עסק וגם עובד צריכים היום לשים לב הרבה יותר לאופק שלהם גם הלאה.

ומה לגבי העסק שלך?

יתכן שאתה חושב כעת: טוב, הוא מדבר על חברות גדולות. בעסקים שלנו, המקומיים, הקטנים יותר, זה לא המצב.

האם זה נכון? בוא נסתכל רגע.

באיזה ענף אתה נמצא?

נניח שאתה מוכר מוצרים פיזיים. בגדים או טקסטיל, תכשיטים, שעונים, צעצועים, רהיטים, חומרי בניין, רכבים, חומרי יצירה, לא משנה מה – מה שתרצה.

האם נתקלת בשינוי בנאמנות לקוחות?

כל מה שאמרנו קודם לגבי עובדים, תקף גם לגבי הלקוחות שלך. פעם הם היו נאמנים מאד. היום? הרבה הרבה פחות.

האם נתקלת ביבואנים חדשים, קטנים או גדולים? או בערוצי מכירה חדשים?

כשייעצתי לעסקים בכל אחד מהתחומים שמניתי קודם, וגם בעוד כמה וכמה, פגשתי בעלי עסקים שמתמודדים עם מכירות מקומיות שמוכרות בזול ללא עלויות כמעט, עם יבוא שמציף את השוק במחירים זולים, עם לקוחות שהפכו ליבואנים בעצמם, ומתחרים כעת בספקים לשעבר, עם מתחרים חדשים שמשנים את כללי המשחק והעסקים הוותיקים לא ממש יודעים מה לעשות.

וככל שהקניות ברשת חודרות לענפים נוספים ולמגזרים נוספים, התהליך הזה עוד יתעצם. מה יקרה למשל כשאמזון תיכנס לישראל?

ולמי שחושב שבמגזר החרדי זה לא יקרה – אני יכול לומר שהופתעתי כמה פעמים בשבועות האחרונים לגלות כמה עמוק חדרו הרגלי הקניה ברשת לתוך המגזר.

 אם אתה מוכר טכנולוגיה – כמובן שהשוק שלך משתנה כל כמה שנים. יתכן מאד שהמוצרים שאתה מוכר היום בכלל לא יהיו קיימים עוד כמה שנים, כמו שלא היו קיימים רק כמה שנים לאחור.

 וגם במגזר נותני השירותים. כמעט בכל מקצוע שתבחר – השוק מוצף או שיהיה מוצף תוך כמה שנים. כך קרה ליועצי המשכנתאות, לעורכי הדין, לעריכת הסרטים, לגרפיקה ולצלמות, ועוד ועוד.

למה? כי השפע והטכנולוגיה הפכו מקצועות רבים מאד לנגישים לציבור, ופתאום כל אחד יכול.

 וכל זה אומר את שני הצדדים ביחד: מצד אחד – השוק פתוח לפניך, ליזום ולהתקדם ומצד שני – מה שכבר אצלך, לא בטוח בכלל שיישאר שם.

מיומנות עובדים

ולפני שנסיים, עוד כמה מילים על עובדים – הן מהצד המעסיק והן מהצד המועסק. השינויים הגדולים בטכנולוגיה ובתנאים יוצרים גם כאן הרבה הזדמנויות, אבל גם משבר מאד גדול, שכבר יש לו שם רשמי:

משבר מיומנויות.

זה אומר שמה שאתה יודע לעשות היום לא בהכרח יהיה רלוונטי מחר. כשהילדים שלי שואלים אותי – אבא, איזה מקצוע כדאי לי ללמוד? התשובות הופכות להיות מורכבות יותר מאי פעם.

 בארה"ב, שהמגמות בה מקדימות בדרך כלל את מה שקורה בארץ בכמה שנים, הקימו לאחרונה את  "המועצה לעובד האמריקאי", שמטרתה לטפל במשבר ולהכשיר עובדים להשמה-מחדש, אחרי שהמקצועות שלהם הפכו ללא רלוונטים, ויש פחות ופחות תפקידים למי שאין לו מקצוע בכלל. יש בארה"ב קרוב ל7 מליון משרות! שלא מצליחים לאייש. וגם מי שכבר עובד לא מבוטח – חברות ענק מקימות מרכזי הכשרה בהיקף חסר תקדים לעובדים שלהן עצמן, כדי שלא יצטרכו לפטר אותם בעוד כמה שנים.

גם בישראל, נגידת בנק ישראל מצביעה על בעיה במיומנות העובדים, ומשרד העבודה מדבר על הצורך בהכשרה מסיבית של עובדים באמצע חייהם אחרת לא יוכלו להמשיך לעבוד עד הפנסיה, כי יהיו לא רלוונטיים.

ובמקביל, מנהלי משאבי האנוש מדווחים שמעולם לא לקח כל כך הרבה זמן לאייש משרה כמו היום. מה שאומר שהשוק עדיין לא מתמודד בהצלחה עם האתגר.

אפשר להמשיך עוד ועוד, אבל הרעיון מובן: השווקים משתנים הרבה ובמהירות, וזו ההזדמנות של כל אחד להתקדם, אבל גם לשים לב ולהזהר שלא לאבד מה שבנה עד היום.

אז מה אני יכול לעשות?

בעולם האימון [קואצ'ינג] אוהבים לדבר על "להפוך איום להזדמנות". כאן, כמו שאמרנו קודם, אלו שני צדדים מובנים של אותה המטבע. השאלה היא לא אם יש הזדמנויות, או אם אתה חשוף לאיומים. לשאלה הזו התשובה היא כן, בוודאות. השאלה החשובה היא –

מה אתה מתכוון לעשות בנדון?

כי להמשיך לעשות את אותו הדבר, גם לא יחשוף אותך להזדמנויות חדשות, וגם לא יפטור אותך מהאיומים.  ומצד שני, זה לא שיש "פתרון בית ספר" של נכון / לא נכון. הרי מטבע הדברים, שינויים כאלו הם בלתי צפויים.

ובכל זאת, יש כמה דברים שאפשר לעשות וכדאי לעשות. והראשון שבהם הוא –

לעצור ולחשוב.

 להרים רגע את הראש, ולהסתכל על השוק שלך מלמעלה ולא מבפנים. מה המגמות בשוק הזה? איפה אתה ביחס  אליהן? מה אתה יכול לעשות כדי להתחדש? מה כבר רואים בזווית העין, ויתכן שבעוד שנה יהיה במרכז? עצירה כזו אולי לא תייצר לך תזרים מזומנים מחר בבוקר, אבל היא יכולה להיות חשובה מאד עבורך גם בשביל לפתח את העסק שלך, ואפילו בשביל להמשיך להתקיים.

 אם גם אתה רוצה עזרה בלייצר לעצמך את הרגע הזה, לשבת כמה שעות ולחשוב על העסק שלך בכללותו, מלמעלה, עם ראייה של המגמות הכוללות – גם בתוך העסק וגם בשוק בכלל, ובמיוחד אם אתה רוצה גם לחשוב מה ההשלכות המעשיות של כל זה עבורך,

אתה מוזמן לעשות זאת איתי ביחד. צור קשר כאן באתר, או שלח ווטצאפ לטלפון: 0528903995, ונשוחח.

להתראות!!

השיווק הטוב ביותר הוא מפה לאוזן!

 אם עוד לא קראתם את המדריך המעולה "כל לקוח מביא לקוח",
או אם קראתם מזמן ואתם רוצים להיזכר – מוזמנים לקבל אותו.
במדריך תלמדו כיצד להביא את הלקוחות הטובים ביותר,
בדרך הקלה ביותר, באמצעות פעולות פשוטות לביצוע.

מלאI את הפרטים

ותקבלו גישה מיידית למדריך!

דילוג לתוכן