במשפט הבא נתקלתי בשיחת משוב שערכתי עם ארגון שאני עובד איתו. "העבודה מצוינת. מתקדמים. שמחים מאד שלקחנו אותך". נהדר, אני חושב לעצמי, אבל בכל זאת, משהו בקול או בטון של איך שאמרו את זה נשמע מהוסס. "ו..?" שאלתי. "לא, שום דבר. באמת אנחנו מרוצים. זה רק שמהמיילים שאתה שולח זה נראה שאתה, איך להגיד, קוסם. ובעבודה ביחד אתה לא קוסם!".
האמת היא שהייתי די מופתע. לא ידעתי אם לקבל את זה כמחמאה או כביקורת.
כשאתה יועץ עסקי, יש את הפיתוי הזה – להתאמץ להיות קוסם בכל פגישה שאתה מגיע אליה. אחרת בשביל מה משלמים לך? כניעה לפיתוי הזה יכולה להיות נזק גדול גם ליועץ וגם ללקוח.
אבל מה לעשות, שאני מרגיש כמעט הפוך. הדברים שעובדים הכי טוב הם דווקא אלו שאחרי ששמעת אותם הם נראים פשוטים שאתה לא מבין איך לא חשבת על זה קודם, ובעצם בטח היית עולה על זה לבד.
הצלחות קטנות או כשלונות גדולים?
לא רק זה, האמת היא שההצלחה מורכבת מפסיפס של אבנים קטנות שמתחברות ביחד להצלחה גדולה. פעולה קטנה נכונה אחת, ועוד אחת, ועוד אחת – ובאמצע גם הרבה פעולות לא נכונות וטעויות, שמהן צריך ללמוד ואותן צריך לתקן. כל אלו יוצרים הצלחות משמעותיות.
אני נוהג לומר ללקוחות שלי – עדיף הצלחות קטנות מאשר כשלונות גדולים. לעשות צעדים קטנים מוודא שאנחנו צועדים נכון, שגם אם טעינו – לא נורא, אפשר עדיין לתקן, וההתקדמות יציבה ובטוחה.
המפתח הוא בשני דברים: לעשות הרבה פעולות, כמה שיותר, ולבדוק כל הזמן מה עבד ומה לא ולתקן מה שצריך. זה הכל.
הרבה פעולות
מה שיועץ טוב יכול לתת ללקוחות שלו, זה קודם כל את היכולת לעשות הרבה פעולות. הרבה פעמים אדם נמצא במקום שבו הוא לא יודע מה לעשות, לא יודע שאפשר לעשות, וגם אם הוא יודע – הוא יודע לעשות רק משהו אחד או שנים. לפעמים הוא פשוט מתלבט ולא יודע להחליט. ליועץ טוב יש יכולת לתת לך מרחב הסתכלות שיאפשר לך לפעול בהרבה דרכים, להיות יוזם ואקטיבי ולא פאסיבי וממתין לתנאים חיצוניים. בשביל זה צריך ידע, שהוא ללא ספק חלק מהשירות שהלקוח מקבל.
כמות מאכט איכות
הדבר השני שיועץ טוב נותן ללקוחות שלו זה את הדירבון והבקרה. גם לדחוף אותם לעשיה שוטפת, לא לוותר על הכמות, לפי המשפט המפורסם של הרבי מלובאוויטש – "כמות מאכט איכות", כמות עושה איכות, וגם לא לוותר על הבדיקה – האם זה עבד או לא. אם היועץ לא מנסה להיות קוסם, אז הוא גם לא מתבייש לתת עצה שלא תעבוד. משפט ששמעתי מאחד המורים שלי ואימצתי בחום אומר: שני שליש מהעצות שלי לא עובדות. אז תעשה הרבה מהן, כדי שהשליש שיעבוד יהיה מספיק גדול כדי שתצליח מאד.
מותר לטעות
אם כבר הגענו לכאן, אז עוד קלישאה (היום אני עמוס פתגמים, כנראה, אבל מה לעשות שהם נכונים): מי שלא טועה – לא עושה. כן, אני יודע שבדרך כלל אומרים הפוך. דווקא הפעם לא טעיתי. מי שלא מוכן לטעות, פשוט נמנע מלעשות. וגם את זה היועץ יודע לתת ללקוח שלו, את הבטחון שמותר לו לטעות, ורק כך הוא יגיע למטרה, וגם את הנכונות להסתכל לטעות בעיניים ולא להתחמק ממנה או להחביא אותה. מטעויות צריך ללמוד, וכמה שיותר מהר יותר טוב.
אמונה
ואולי הדבר החשוב ביותר שיועץ או מלווה טובים נותנים ללקוח הוא האמונה. אמונה ביכולת שלו להצליח, אמונה ביכולת שלו להיות נאמן לעצמו תוך כדי הצלחה ולא לוותר על מי שהוא, אמונה שאפשר לעשות דברים אחרת מאיך שעשית קודם או מאיך שראית אחרים שעושים, ואמונה בה' שנמצא גם בתוך העסק שלך ובתוך הקשיים והצמיחה שלך.
משהו מעניין עלה לי עכשיו. אחרי שכתבתי את הדברים אני שם לב, שלאותו ארגון שממנו קיבלתי את המשוב שאני לא קוסם – לא הייתה חסרה אמונה. הם האמינו בכל ליבם ביכולת שלהם להצליח ובמה שהם עושים. ממני הם רצו רק את העזרה הטכנית, איך זה קורה. אולי בגלל זה היה חסר להם מימד של "קסם", או אם נאמר את זה בצורה יותר מתוקנת – מימד יותר פנימי בתוך הליווי.
באופן כללי, עבודה על עסק היא עבודה מאד מאד מעשית, פרקטית. עוד משהו קטן ועוד משהו קטן. הרבה הרבה היגיון פשוט ודברים מובנים. ובכל זאת, אם יש חוויה של קסם בתוך תהליך כזה, חוויה של משהו שהוא יותר גדול ממני וממך – זו ללא ספק האמונה שמתגלה בעוצמה אחרת דרך הקשר הפנימי בין שני יהודים. כל השאר זו פשוט עבודה מסורה ועקבית, עם קצת ידע וקצת ניסיון. והרבה אמונה, כבר אמרנו?